Friday, July 29, 2011

tawakal dan optimis

alhamdulillah ...
agak tergugat untuk menamatkan minggu ini

struggle untuk menghabiskan silibus
so far
tinggal tajuk tamadun
berhempas menyediakan bbm
dan mencari waktu
dan memujuk pelajar
dan pada 27/7/11
aku telah buat kelas malam
agak simpati...
kerana aku tak mampu memberi penekanan kepada semua pelajar
kerana aku lebih utamakan pelajar yang lemah

sambutan ihya...
persiapan pelancaran
memerlukan idea dan tenaga
kebetulan pelajar 4a sanggup tlg aku
dan hasilnya..
sangat memuaskan
aku fokus kepada montaj
walau menghadapi sedikit masalah
dengan tetibe elektrik shut down
movie maker tak leh publish movie
....aku tetap berpuas ati dgn hasilnye

agak kelakar juga..
aku bergegas dtg ke sekolah
oukul 6.48 aku dah punch kad
sbb nak iron baju punye pasal
pengalaman sungguh

tak cukup dgn tu
aku masih berdepan dengan date line lain
key in markah peksa
markah plbs
mau juga )&*(&&^^&%^$%#@@!$#$#%
dan hampir!!!!
dan ramai juga murid yang terkena penangannya

dan malam tadi
dalam kepanasan
aku muhasabah diri
inilah dugaan
apabila semua nye menemui jalan buntu
maka bertawakal dan optimis
Allah tidak akan menghampakan hamba-hambanya

aku insaf
aku bangun
mencari kekuatan
di sebalik kelemahan yang mencengkam
tidak mungkin kekuatan itu datang bergolek
hanya kekuatan iman dan hidayah dari Allah
mampu melestarikan semangat yang jitu

dan setibanya di sekolah hari ini
aku mampu menyiapkan tugasan itu
aku bersyukur
" aini yakin, ade rezeki untuk aini "
aku ingat
dan aku pasti kata-kata itu...
ya...

andai telah diusahakan pelbagai daya
namun tetap buntu
ingatlah
tawakal dan bersangka baik juga
adalah usaha
insyaallah....
dan redha lah dgn qada' qadar
sesungguhnya itulah cabaran untuk mukmin yang soleh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!