Thursday, December 1, 2011

Ustazah Pilihan Di Thailand

Beruntung betul peserta ustazah pilihan ni
Kali ni dieorng (tinggal berempat) di Thailand....
Ape yang menariknye die pergi ke songkhla
Tempat yang selalu menjadi tumpuan untuk kawin
atau lagi glamer "kawin lari"
Wah.....terkejut juga aku tgk..
Selame ni dalam mind aku tempat tu mestilah creepy...
Rupenye salah tekaan aku
Ade pejabat agama yang sah
So maybe yang ni mmg official lah kot
Pegawai agama kat situ pun boleh berbahasa kelantan
So mmg mudah nak faham
Dan peserta ustazah pilihan sempat juga menemuramah beberapa pasangan kat situ
So beberapa informasi yang boleh diperolehi adalah
Most of them yang kawin kat situ adalah pasangan yang tak direstui oleh parent dan suami yang nak berpoligami
Dan dieorng ni tak tau ttg ape yang akan berlaku after dieorng balik Malaysia
First dieorng kene daftar (bukan akad semula) pernikahan kat pejabat agama
Dan dieorng akan dikenekan denda sorang dalm RM1000...
So untuk pasangan RM2000
Kalau dieorng refuse untuk daftar ...
So paling kesian adalah pada perempuan dan pada anak
Because kalau jodoh tak panjang
Maybe divorce, pihak perempuan akan menghadapi masalah untuk menuntut nafkah
Dan seingat yang aku penah belajar dulu...sbnrnye bekas isteri mmg tak layak untuk menuntut nafkah sbb perkahwinan tak didaftarkan....so tak valid dari segi law.....
Manakala kalau pasangan ini dikurniakan anak....anak ni tak boleh didaftarkan...
Sbb pernikahan tak valid...
So fikir-fikirkanlah
Kebanyakkan daripada pasangan yang ditemuramah
Seolah-olah tidak tahu lansung ttg perkara ni
Sbnrnye aku pun kebetulan tahu sbb aku pernah ade kelas elektif syariah dulu...
Kalau tak samela...mungkin aku pun blurr jugak
Tahniah untuk program ustazah pilihan
Satu pendekatan yang baik!!!
Terdidik wanita terdidik generasi ...=)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!