Tuesday, May 22, 2012

Banyak Memberi Banyak Menerima

cikgu        : saya tgk keputusan peperiksaan kamu kurang memberansangkan skrg, boleh saya tahu kenapa
student x : erm.....saya susah nak study cikgu, masa study saya diganggu....
cikgu        : maksud kamu?
student x : mase nak study lah dioerng sibuk nak tanye mcm-mcm soalan....saya bukan taknak tolong cikgu, tp masa saya terhabis mcm tu sahaja dgn dieorng....tu yang saya stress tu cikgu
cikgu        : kesian kamu, mesti kamu stress....tapi bukanke melalui cara ni kamu sebenarnya dapat bantu diri kamu juga dalam menguasai pelajaran
student x : betul cikgu, tapi kdg2 saya rasa terganggu....sbb saya tak dapat nak fokus...
cikgu        : oooo, tapi kalau kamu ikhlas pasti Allah beri ganjaran...mungkin bukan skrg....tapi pasti dapat.....saya nak kamu yakin tttg perkara tu....kita kembali kepada rezeki.....semakin banyak kite menolong orang semakin banyak Allah menolong kita...betul???
student x : betul cikgu
cikgu        : semakin kamu selalu memberi dan berkongsi ilmu semakin Allah akan memberi nikmat yang berganda pada kamu....mungkin kamu tak nampak skrg....tapi insyaAllah....
sebagai contoh : zakat dan sedekah.............semakin banyak kita membayar zakat dan bersedekah maka semakin banyaklah rezeki yang Allah kurniakan kepada kita..sebabnya....Allah redha dgn amalan kita...
jadi InsyaAllah, andainya kamu cuma ada mase yang sgt sedikit untuk study kerana masa kamu banyak dihabiskan untuk menolong orang lain , berdoalah dan yakinlah agar Allah meredhai kamu...InsyaAllah Allah akan permudahkan jalan.... kiat bukan nak cari study hard tapi study SMART....jgn sangka belajar masa yang pendek ni tak berkualiti....biarpun kamu study hanya 5 minit...tapi dgn kuasa Allah dan redhaNya....5 minit itu lebih baik dari 5 jam...
student x : baik cikgu, saya dah faham....saya akan cube buat yang lebih baik...terima kasih cikgu
cikgu        : sama-sama....jgn lupe untuk berdoa ....semoga kamu dipermudahkan ...amiiin..
       
           

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!