Sunday, December 2, 2012

Temuduga Tingkatan 1 2013

hari ini mmg dalam sejarah 01/12/12
hari - hari terakhir dalam tahun 2012 yang cukup menyayatkan hati
mmg dah nasib aku kot.....
menjelang akhir tahun je.......
mula la air mata aku ni nak berderai

kak liza., rilex je buat keje...sdgkan die mmg tension dgn nombor

masing2 khusyuk dgn penelitian dokumen

guru-guru kene cari dokumen personal pelajar untuk dinilai


nilah suasana bilik sebelum aku tinggalkan.......
tahun ni pemilihan pelajar tingkatan 1 2013 adalah pada 1/12/12
dan sememangnya seperti biasa senario disekolah
kami sentiasa diberikan tugasan di saaat akhir tanpa taklimat yang lengkap dan pembahagian tugas yang adil.......
pada asalnya aku mmg nak let go aja.....
tapi rasanye makin lama makin melampau..........
sebelum cuti kami telah pun diinforkan ttg tarikh pemilihan pada 1/1/12...
tapi hakikatnya pada hari kejadian.......
ramai yang tak hadir........
dan lebih menyedihkan banyak tugas yang tak berjalan lancar...
terutamanya bahagian data...
seharusnya ajk data perlu menyiapkan markah data awal spt : markah koko, upsr dan upkk..
namun sayang........ia tidak dilaksanakan......
dan aku tak pasti apa sebab utamanya.....
jadi akhirnya tugasan itu diletakkan 100% pada panel penemuduga
sudahla panel penemuduga jugalah yang interview pelajar, memeriksa kertas ujian......
aduhhh......sakit sungguh..........
apabila nak cari satu demi satu fail pelajar...kemudian perlu semak sijil demi sijil 
dan semuanya dilakukan dalam 1 hari........
dahlah pelajar ramai.......
isu pelajar ramai...sepatutnye dapat diatasi dengan baik andainya ramai guru-guru bekerjasama...
namun sebaliknya......
ramai pula guru yang tak datang
mcm 2 alasan........
aku berfikir semula........
agaknya mmg perlu ade alasan kot utk escape kerja-kerja ni...........
tapi banyak kali jugak aku pujuk hati aku ni
" kerja juga 1 ibadah"
dalam pujuk hati yang sedang berjuang.......
mengalir juga air mata ni................
hanya kepada Allah juga mampu aku luahkan rasa "sakit" ini
sbb aku rasa aku dan kawan2 yang senasib seperti dianiaya.....
kami disuruh dtg kerja pada hari cuti
tapi bagaimana pula yang tak datang tu???
apa keistimewaan mereka sehingga mereka boleh lolos daripada tanggungjawab ini?
adilkah situasi ini kepada kami?
dalam keadaan kami bergelut menyiapkan tugasan......
orang atasan balik......
mcm 2 alasan
" saya nak pergi kenduri kawin"
" anak saya nak pergi camping?"
hebatnya alasan anda.........................
anda sahajakah yang ade tugasan???
bagaimana kami????
timbul juga rasa ingin tinggalkan aja kerja ..........
tapi timbul rasa............
ALLAH MAHA MELIHAT............
maka aku gagahi jualah tugasan itu sehingga ke titisan akhir.......
dalam suasana sejuk dek ujan............dan lapar ........kami bergelut...........
makanan tengah hari disediakan ....TERIMA KASIH.....
tapi kami buat keje sampai petang....
dan kantin telah ditutup..........
alangkah bagusnya kalau pihak2 atasan melihat situasi kami dan memahami kami?
nampaknya kami tidak bernasib baik.........
dan selalunya begitulah nasib kami.......
kami tidak dilihat dan dinilai........
tak apalah ALLAH MAHA MELIHAT...
sperti kata mak aku 
" tak apalah, biarpun mereka buat mcmtu, rezeki adik masih ade...cukup makan, cukup duit"
betullllllllll............rezeki masih melimpah ruah..........
dan inilah dugaan Allah buat ku.......
aku kuatkan hati...besarkan jiwa.........
dan aku yakin senarion inilah juga.....yang akan semakin membakar diri.........
INSYAALLAH........





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!