Wednesday, November 28, 2012

Kisah Abu dan Air

Assalamualaikum........
Entri kali ni, aku nak share lagi ttg pengalaman aku ber"master"
ALhamdulillah dah masuk half sem pun.......
AKu sangkakan sem kali mungkin lebih ringan sket memandangkan cuti sekolah...
Tapi idok pun......
Mcm-mcm keje rupenye menanti.........
Dan 1 yang aku semakin sedari......
Master ni sangat menguji mental dan emosi
Aku nasihatkan sesiapa yang nak sambung master tu
Lebih baik fikir masak.......
Sebab terlalu banyak kemungkinan yang berlaku...
Air mata dah banyak kali mengalir
Adrenalin pun dah penat melompat-lompat....
Kadang2 rencah kehidpuan ini menyebabkan kita alpa...
That time we should know that we need some new perspective...
AKu nak share satu kisah yang aku dapat dari program Dato Fazilah Kamsah..Selami Jiwa

Kisah abu dan air...........

"M" lelaki telah berjumpa dgn seorang yang  boleh dikenali sebagai "N"
lantas "M" itu menceritakan ttg masalah dirinya kepada "N"...
"N" meminta "M" untuk menyediakan 1 gelas air yang dicampurkan dengan 1 sudu abu...
N : Cuba kamu rasa air tersebut
M : Pahit ( jawab M)
Kemudian N sekali lagi meminta M mencapurkan 1 sudu abu dalam sebuah perigi...
N : Nah, sekarang cuba kamu rasa air ini pula
M : takda, rasa apa-apa.........

Maka N bekata
" itulah masalah....sentiasa ada dalam kehidupan kita...namun apa yang membezakannya adalah bekasnya..jika kecil bekasnya..maka terasa pahitlah masaalah itu..namun jika besar bekasnya...maka tiada apa-apa kesan pun masalah itu...Maka besarkan jiwa untuk memadamkan masalah itu"

Air mata ku mengalir perlahan ......
HAnya Allah lebih memahami rintihan jiwaku saat ini..
Betapa sayangnya Allah pada hambaNya...
Hanya sekelumit doa dan rintihan yang aku kirimkan padaNYA
Seluas rahmat yang dikurniakan....

SaAT Buta dalam mencari arah.......
kadang-kadang setiap dugaan yang aku tempuhi, aku tempohi dengan kelekaan semata-mata
Dasar keimanan seolah-olah roboh dek hasutan nafsu dan emosi semata-mata
Sesungguhnya pabila hatiku seolah-olah terdengar bisikan agar kembali....
Maka saat itulah hati seaakan luluh..kerana telah kalah oleh nafsu..
Astaghfirullahhala'zim...

Kadang-kadang rasa hati, yang ego dan bangga mmg selalu merajai hati
AKhirnya menjatuhkan diri ke lubuk yang amat dalam.......

Kadang2 dalam pencarian perspektif baru dalam kegagahan jiwa...
Nur yang dicari soelah-olah malap
Suram dek jiwa yang kotor...
Panjatkanlah doa...
Mujahadah kepada pencipta yang Maha Pendngar dan Maha Memahami...

Kadang2 aku sendiri keliru apa antara kemahuan dan keperluan
Semoga Allah memandu ke arah kebenaran...
Amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!