Sunday, July 21, 2013

TAWAKALKU

TAWAKAL...
tawakal bermaksud penyerahan sepenuhnya kepada Allah setelahh berusaha sehabis baik................
usaha tiada ertinya tanpa tawakal
manakala tawakal tiada maknya tanpa usaha....
hampir sama sahaja kan??
tapi itulah yang aku maksudkan...
usaha dan tawakal.....perlu seiring
sama penting...........

oleh yang demikian 
harini aku ingin berkongsi ceritaku
tentang tawakal............


kisahku

pada hari selasa....kebiasaannya kelasku tidak terlalu sibuk berbanding dengan hari lain...
Maka aku merancang utk memohon kebenaran daripada pihak atasan untuk balik awal sedikit untuk menguruskan hal peribadiku di UKM.
Kebiasaannya permohonanku jarang ditolak....
tetapi sedikit berbeza pada hari ini...
GPK 1 tidak meluluskan permohonanku biarpun aku telah menjelaskan kelasku telah lama habis bahkan kelas tambahan pada hari tersebut tidak dapat dilaksanakan memandangkan pelajar tingkatan 5 tiada di sekolah kerana menghadiri program di PPD Rembau. 
Beliau memberikan alasan yang rasional, 
AKu terima dan turuti keputusan beliau biapun ada sedikit rasa terkilan....

akhirnya pada pukul 3 aku bergerak dari sekolah menuju ke UKM....
hampir 4.15 aku tiba di UKM..
agak laju aku drive kereta..

.FUUH!.....
ALHAMDULILLAH, SEMPAT LAGI NI  

bisiik hatiku

namun tak semudah itu ....ada lagi rupanya dugaan yang menanti
Saat aku saat aku mencari dokumen iaitu bank statement pembayaran yuran sem 3 untuk disahkan oleh bendahari UKM ...
Barulah aku sedari bahawa  dokumen tersebut telah tertinggal di sekolah 

YA ALLAH...
MACAMMANA NI 

Aku merenung semula jam tanganku....
jam menunjukkan pukul 4.15....
aku tidak punya cukup waktu ....kerana tepat 4.30...kaunter akan ditutup....
namun aku gagahkan juga untuk tidak cepat berputus asa...

DUGAAN  AINI, 
INGAT !
JANGAN MENGALAH

aku cuba melawan perasaan yang sedang berbolak balik.....

AKU MASIH PUNYA ALTERNATIF...
AKU MEMLIKI SOFTCOPY DIDALAM LAPTOP....
AKU MASIH BOLEH PRINT...
YA MASIH ADA HARAPAN.....

lantas aku terus memandu ke kolej pendeta zaaba
kelihatan kolej PZ sunyi dek kerana cuti semester yang telahpun bermula
ya Allah, runsing hatiku.....
adakah cyber cafe juga sedang bercuti...

JANGAN FIKIR YANG BUKAN2
CUBA DULU

sekali lagi aku meneguhkan hatiku.....
biarpun aku memliki softcopy dalam lapotop
aku masih perlu transfer data tersebut ke dalam pendrive sebelum boleh dicetak....

"ISH , BANYAKNYE DUGAAN....
ASTAGHFIRULLAH ....
AINI....DONT SAY THAT....INI DUGAAAN...

biarpun hati berbolak-balik
aku teruskan jua...
akhirnye....data berjaya ditransferkan
memandngkan laptopku mempunyai tenaga bateri ,...

ALHAMDULILLAH, ALLAH MASIH LAGI MENOLONGMU AINI,....

maka bergesaslah aku menuju ke cyber cafe...

SYUKUR ALHAMDULLILLAH...
MASIH DIBUKA
TERIMA KASIH YA ALLAH

tanpa berlengah...aku segera membuka fail yang telah dipindahkan ke pendrive
open - file - print
sebaik sahaja menekan butang print...
aku terus menuju ke ruangan kaunter....

KAK, SY ADA PRINT TADI
TEKAN PRINTER NO BERAPA
PRINTER NO 1

                                                    LA PRINTER LAME LAH LAGI
                                                    SAYA TENGAH GUNE UTK FOTOSTAT

OH YE KE???
LAMA LAGI KE

                                                  AAAH LAME......
                                                  KEMUDIAN AKAK TU TERSENGIH

Aku cube tersenyum tawar dengan gurau senda akak tu
sbb aku sedang nervous...
jam mmg dah menunjukkan 4.30...
tapi kemudia aku terfikir....
pastinya ada sebab kenapa akak ni mcmni
kebanyakkan org yang datang ke cybercafe ni
bukan utk sekadar seronok2....
kalau setakat nak gune internet....takdelah sgt
sbb kat UKM ni banyak tempat free wifi
so mostly people come here to print assg...
and for sure.....
saat nak menghantar assg
selalunya masa yang amat genting
sebab tulah akak ni kene sentiasa cool dan ada unsur kecindan...
kalau tak....boleh tegang leher...hihihi

akhirnye dokumen siap di print.
jam mmg sudah lebih dari 4.30

YA ALLAH KENE MUDAH JE SBNRNYE....
AKU CUME NAK SUBMIT RESIT BAYARAN YURAN UTK DISAHKAN OLEH STAFF BENDAHARI
SBB AKU NAK CLAIM BALIK KAT KWSP'

YA MMG SGT SIMPLE...
NAK SAHKAN RESIT YURAN JE...
TU JE.....
TAPI PANJANGNYE PERJALANAN AKU

hati aku masih bermonolog

TAKPE AINI SABAR
ALLAH NAK DUGA....
ALLAH NAK TGK KEGIGIHAN....
DAN KESABARAN DALAM MENGHADAPI DUGAAAN 

terfikir juga utk mintak je pihak bendahari keluarkan resit rasmi
tapi tak beranila..
sbb pernah mintak dulu
tapi staff bendahari mintak aku print sendiri statement dr bank....
dan pihak bendahari akan sahkan....
sejak tu, aku jadi tak berani nak mintak resit.........
entahlah...
tapi resit bayaran tu hak kita kan???
Erm.....tak apalah....sabar


setibanya aku di pusat siswazah, aku hampa apabila kaunter bendahari  telahpun ditutup
biasalah, sharp 4.30 kan....

" DONT WORRY AINI, STILL HAVE ANOTHER WAY OUT"

yup.....akhirnye aku memandu ke PEJABAT BENDAHARI
aku tekad,.....aku kene usaha juga....dan TAWAKAL
kalau kat sana pun tak dapat aku REDHA!

akhirnye aku tiba di PEJABAT BENDAHARI yang terletak di CANSELORI
ya, pintu telahpun ditutup...
of course lah kan....terang-terang 
CLOSED 4.30...
sedangkan sekarang pun dah 4.45.
tapi dalam pejabat tu staff masih ade....
mereka sekadar menutup urusan kaunter...

" NAK BUAT KE TAK HA"
BUATLAH....TAK BERBALOI DATANG DARI JAUH...
LAST2 XDPT

ALAH TAPI MALU LA PULAK

ISH...CUBE CUBE

akhirnye aku berani diri utk mengetuk pintu kaca pejabat bendari 
berkali2 juga aku ketuk....dengan muke seposen
akhirnye staff bendahari benarkan aku masuk
dengan muka yang serius, staff tu pun tanyelah aku, tapi aku buat bodoh je...

                                                                    NAK APE ...

SAYA NAK MINTAK TOLONG PUAN
SAHKAN BAYARAN YURAN SAYA NI

                                                                    OOH

xsampai 1 minit selesai ...dokumenku telah disahkan

ALHAMDULILLAH

aku pandang je cop pengesahan tu berkali-kali
ya Alllah....susahnya...betapa bernilainya harga cop ni
nak tergelak pun ade juga
tapi tak apelah
aku puas hati
at least berbaloi kedatangku...
jika tak sia-sia je bayar tol dan minyak tuk ke UKM..

dalam perjalanan pulang aku mula refleksi diri
tentang apa yang berlaku
ya mmg salah aku...
aku cuai,, sbb tak sediakan dokumen dengan proper....
tapi bile fikir semula...
aku dah sediakan cume....aku boleh terselit dokumen tu dekat rak meja....
so????
and finally , 
something cross in my mind
sometimes kite dah mmg rancang dengan teliti...
tapi sebaik-baik perancang adalah ALLAH...
mcm kisah aku tadi, 
aku dah plan utk balik awal....tapi tak dibenarkan ....
kemudia aku pun dah siapkan dokumen....tapi tertinggal pulak....
kemudia aku juga drive laju utk sampai ke UKM before ...4.30....walaupun sampai before 4.30...tapi still ade dugaan yang menyebabkan aku tak boleh selesaikan before 4.30...
biarpun perkara ini nampak remeh...
tapi seremeh-remeh perkara ini jualah
yang akhirnya menyedarkan aku betapa 
MAHA KUASANYA ALLAH.
ALLAH INGIN MENIDIDIK JIWAKU UTK BERTAWAKAL

setelah apa yang aku rancang tak berapa menjadi
namun aku misih gigihkan jua niatku....
dan dalam usaha-usaha terakhirku....
aku dapat merasakan tawakalku kepada ALLAH semakin kuat
ya TAWAKAL....
dan setelah aku sisipkan kekuatan TAWAKALKU... akhirnya ALLAH memudahkan jalanku...
SUBHANALLAH..

aku mula muhasabah diri
betapa banyak nikmat yang ALLAH beri
membuatkan aku sering terlupa diri
menyangka kehebatan diri sendiri
sedangkan setiap saat setaip nafas tidak pernah lari
dari kuasa Ilahi
MasyaAllah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik...klik...klik!!!!